Housemates


Assalamualaikum..

Pada post kali ini, ana ingin memberikan pandangan sedikit mengenai housemates ana yang kacak dan baik ini. Sekadar perhargaan kepada mereka sebagai housemates ana sepanjang berada di Kolej Kediaman Nilam Court (KKNC) ketika sedang belajar di peringkat tamhidi di Universiti Sains Islam Malaysia (USIM).
_________________________________________________________________________________

Ahmad Fikri berasal dari Selangor. Digelar ‘cute’ kerana wajahnya yang sangat ceria dan comel. Seorang yang berkulit agak gelap sedikit tetapi baik orangnya. Dia seorang yang sangat peramah dan kerana peramahnya dia mempunyai ramai kawan. Sikapnya disegani semua orang. Dia suka membaca buku-buku ilmiah bahkan semua buku dia baca. Sebab itu apabila bercakap mengenai sesuatu, banyak perkara yang dia tahu. Dia murah dengan senyuman malahan senyuman dia sungguh menawan. Dia suka bergurau dengan kawan-kawannya sebab itu dia rapat dengan kawan-kawan dia.
 
Muhd Zamirberasal dari Melaka. Seorang yang pendiam tetapi berbisa kerana dia suka mengenakan kawan-kawan dia terutama yang satu rumah dengannya. Namun begitu, dia seorang yang sangat baik. Dia seorang yang sukakan kebersihan. Tanpa dia, tak bersih manalah rumah. Jika rumah kotor, dialah yang bising. Dia seorang yang rajin belajar. Dia juga selalu tidur awal dan jarang sekali dia tidur lewat. Dia selalu bangun awal di pagi hari. Kawan-kawan dia dirumah menganggap dia sebagai abang kerana dia suka bagi nasihat.
 
Muhamad Aslamberasal dari Johor. Seorang yang comel molek dan rendah orangnya. Gayanya pula ala-ala k-pop sikit sebab rambutnya. Seorang yang baik dan pemalu. Dia seorang yang sentiasa bersederhana. Seorang yang pemurah dan tak berkira. Suka bergurau sesama kawan-kawannya. Suka menolong kawan-kawannya tanpa alasan. Suka bersembang-sembang dengan ahli-ahli rumah dan kawan-kawannya. Dengan itu, boleh merapatkan ukhuwah antara kami.
 
Ahmad Hilmiberasal dari Terengganu. Seorang yang mempunyai ciri fizikal badan yang tinggi dan kurus. Suka menutup kepala walau ke mana jua dia pergi. Seorang yang baik dan pemurah orangnya. Suka menunaikan solat berjemaah di surau setiap masa. Jarang sekali dia tak pergi. Dia suka bermain games dalam komputer. Kadang-kadang sampai tak ingat ke dunia masa main games tu. Tapi dialah yang ‘power’ main games ni. Mahir dalam bidang komputer.
 
Mohd Saiful Imanberasal dari Selangor. Dia seorang yang ‘handsome’ dan memakai cermin mata. Dia terlibat dengan persembahan nasyid kerana suaranya yang sungguh merdu. Dia juga aktif dalam berdakwah. Sebab itu, walaupun dia selalu tidak ada dekat rumah, dia sebenarnya keluar mencari ilmu untuk berdakwah, membantu orang lain dalam berdakwah. Dia seorang yang boleh memberi tazkirah kepada kawan-kawannya. Seorang yang baik dan suka bergurau. Dia juga suka membantu kawan-kawannya yang dalam kesusahan.
 
Azim Firdausberasal dari Kelantan. Seorang yang baik dan pendiam. Suka memasak sehingga digelar tukang masak di rumah kami. Seorang yang rajin dan kuat belajar sehinggakan hampir setiap malam, dia akan bangun untuk belajar. Suka bertanya kepada kawan-kawan apabila tidak faham akan sesuatu. Seorang yang kuat berusaha dan tidak pernah mengenal erti penat lelah berusaha.
 
Afiq Faisalberasal dari Kelantan. Seorang yang suka bersukan. Dialah atlet sukan paling aktif dalam rumah kami. Bukan setakat ‘power’ bermain bola di alam nyata malahan di alam maya pun dia ‘power’. Dia seorang yang baik dan suka bercerita. Walaupun suaranya agak perlahan apabila bercerita, tapi fahamlah juga apa yang nak disampaikan. Kuat berusaha untuk menghasilkan sesuatu yang sempurna. Sanggup tak tidur malam semata-mata ingin menyiapkan sesuatu kerja dengan sempurna.

_________________________________________________________________________________

Mungkin banyak lagi yang tak dapat dinyatakan sebab setahun je pun bersama. Walaubagaimanapun, terima kasih kerana telah bersama-sama dalam satu rumah kita bermain, bergurau, belajar, makan, minum dan sebagainya. Semoga persahabatan kita yang telah terjalin ini sampai ke syurga. InsyaAllah. Akhir kalam, selamat menggapai cita-cita dan impian dalam hidup. Dan yang paling penting, ingat Allah selalu walau dimana jua berada kerana apabila Allah dijadikan sebagai kawan, Allah akan melindungi kita sepanjang masa. Ingatlah Allah selalu, insyaAllah hidup kita akan lebih bahagia.









Written by

4 comments:

  1. Beruntunglah wahai housemate Al-Fateh GTR...huhu...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha..irfan janganlah dengki ye..kita tak satu rumah..tak bolehlah nak desribe..hehe..

      Delete
  2. Housemates je?
    'Saya' nye mane?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 'Saya'nya takde sebab tak penting..yang penting housemates tu..:)

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...