Hukum Menyambut Maulidur Rasul

Assalamualaikum..

Alhamdulillah kita berjumpa lagi dalam post kali ini.
Kali ini ana ingin menerangkan kepada antum/antunna semua mengenai hukum menyambut Maulidur Rasul. Agak-agak antum/antunna, apa hukumnya ye?



Dalam sebuah hadis, Rasulullah telah bersabda, maksudnya:
"Barangsiapa yang membesarkan hari kezahiranku nescaya aku akan jadi penolongnya pada hari kiamat dan barangsiapa yang membelanjakan satu dirham untuk maulidku maka seolah-olah ia telah membelanjakan emas sebanyak sebuah gunung untuk agama Allah"


Dalam hadis di atas, Rasulullah telah memberitahu kepada kita bahawa sesiapa yang menyambut hari kelahiran Baginda, maka seseorang itu akan mendapat ganjaran seperti yang disebut dalam hadis tersebut. Jadi, hukum menyambut Maulidur Rasul adalah sunat dan akan diberi pahala bagi sesiapa yang melakukannya. Kalau seseorang itu tidak menyambut Maulidur Rasul, mereka tidaklah berdosa cuma mereka akan rugi kerana mereka tidak akan mendapat ganjaran yang Allah janjikan. Justeru itu, tidaklah wajar bagi sesiapa yang menyatakan bahawa menyambut Maulidur Rasul itu adalah sia-sia kerana dalam hadis pun telah disebutkan. Wallahu'alam.

Wassalamualaikum..

*Harap maaf. Ana tidak dapat pastikan siapa yang meriwayatkan hadis tersebut kerana ianya tidak disebut dalam Kitab Hembusan Kasturi yang ditulis oleh Syeikh Muhammad bin Abdullah As-Suhaimi.


Written by

0 komen:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...