Masjid Sultan Ahmed
Assalamualaikum...
Masjid Sultan Ahmed (bahasa Turki: Sultanahmet Camii) adalah masjid bersejarah di Istanbul, bandaraya terbesar di Turki dan ibu negara Empayar Uthmaniyyah (dari 1453 hingga ke 1923). Masjid ini adalah salah satu dari beberapa buah masjid yang dikenali sebagai Masjid Biru oleh kerana jubin birunya menghiasi dinding di bahagian dalamnya. Ia dibina di antara 1609 dan 1616, sewaktu pemerintahan Ahmed I. Seperti banyak masjid lain, ia mengandungi suatu kubur penemunya, sebuah madrasah dan sebuah hospis. Masjid Sultan Ahmed telah menjadi salah satu dari tarikan pelancong yang terhebat di Istanbul.
SENI BINA
Wallahu'alam.
Masjid Sultan Ahmed (bahasa Turki: Sultanahmet Camii) adalah masjid bersejarah di Istanbul, bandaraya terbesar di Turki dan ibu negara Empayar Uthmaniyyah (dari 1453 hingga ke 1923). Masjid ini adalah salah satu dari beberapa buah masjid yang dikenali sebagai Masjid Biru oleh kerana jubin birunya menghiasi dinding di bahagian dalamnya. Ia dibina di antara 1609 dan 1616, sewaktu pemerintahan Ahmed I. Seperti banyak masjid lain, ia mengandungi suatu kubur penemunya, sebuah madrasah dan sebuah hospis. Masjid Sultan Ahmed telah menjadi salah satu dari tarikan pelancong yang terhebat di Istanbul.
SENI BINA
Reka bentuk Masjid Sultan Ahmed adalah puncak pembangunan dua abad masjid Uthmaniyyah dan gereja Byzantin. Ia menggabungkan sesetengah elemen-elemen Byzantin dari Haghia Sophia dengan seni bina Islam tradisional dan dianggap masjid raya yang terakhir pada zaman klasik. Arkitek telah mensintesiskan gagasan tuannya Sinan, menuju untuk saiz sangat besar, agung dan mengagumkan, tetapi bahagian dalam mengurangkan pemikiran kreatifnya.
Bahagian luar
Mehmet Paşa menggunakan bilangan besar bahan-bahan untuk pembinaan, terutamanya dengan batu dan marmar, mendrainingkan bekalan untuk kerja-kerja penting yang lain. Layout masjid adalah irregular, kerana arkitek harus menganggapkan had-had yang ada pada tempatnya. Muka hadapannya, berkhidmat sebagai tempat masuk, menghadapi hippodrome. Arkitek mengasaskan plannya pada Ṣehzade Mosque (1543-1548) di Istanbul, karya skala-besar utama pertama Sinan, dengan rancangan quatrefoil bersimetri dan suatu perkarangan luas. Dewan solat ini diatasi oleh plan quatrefoil dan suatu perkarangan luas. Dewan solat diliputi oleh sistem ascending kubah dan separuh kubah, setiapnya disokong oleh tiga exedra, culminating kubah tengah encompassing yang besar, yang adalah 23.5 meter pada garis pusat dan 43 meter tinggi pada pusat tengahnya. Kubah-kubah disokong oleh empat tiang besar yang mengingatkan pada Masjid Selimiye di Edirne, suatu lagi karya agung Sinan. Ia jelas bahawa Mehmet Paşa adalah lebih berwaspada dengan mengambil kelebihan keselamatan yang mengembung ini, merosakkan bahagian-bahagian agung kubah oleh saiz yang menindasnya. "Kaki gajah" ini terdiri dari alur marmar pelbagai di asasnya, sementara bahagian atas dilukis, diasingkan dari asas oleh suatu jalur inskripsi dengan kata-kata bersepuh. Dilihat dari halaman, profail masjid menjadi suatu turutan lancar kubah dan setengah kubah. Kesan keseluruhan bahagian luar para pelawat adalah suatu harmoni gambaran yang sempurna, mengetuai mata ke puncak kubah tengah.
Muka hadapan perkarangan telah dibinakan pada cara yang cama sebagai muka hadapan Masjid Süleymaniye, kecuali pada tambahan menara kecil pada sudut kubah-kubah. Halaman adalah sekurang-kurangnya sebesar masjid itu sendiri dan dikelilingi oleh suatu arked berkekubah yang berterusan, tetapi membosankan (revak). Ia mempunyai kemudahan-kemudahan air wuduk di kedua belah. Air pancut pusat berheksagon adalah kecil dengan kontras pada dimensi halaman. Pintu masuk sempit yang tersegam dan bersejarah stands out secara seni bina dari arked. Kubah separuhnya mempunyai struktur stalaktit yang halus, dimahkotai oleh sebuah kubah tetulang kecil pada gendang tinggi.
Suatu rantai iron berat bergantung di bahagian atas tempat masuk halaman pada bahagian barat. Hanya sultan dibenarkan untuk memasuki halaman masjid dengan menunggang kuda. Rantai telah diletakkan situ, supaya sultan harus merendahkan kepalanya setiap kali dia memasuki mahkamah supaya tidak dipukul. Ini dilakukan suatu sebagai gerak isyarat yang bertanda, untuk memastikan rendah hati pemerintah pada permukaan suci.
Bahagian dalam
Elemen terpenting pada bahagian dalam masjid adalah mihrab, yang diperbuat daripada marmar arca, dengan sebuah niche stalaktit dan suatu double panel berinskripsi di atasnya. Dinding-dinding diliputi oleh jubin seramik. Tetapi banyak tingkap di sekitarnya membuatnya lihat kurang menakjubkan. Ke kanan mihrab dihiasi kaya minber, atau mimbar, di mana Imam berdiri sewaktu mengirimkan khutbahnya sewaktu sembahyang tengah hari pada Jumaat atau pada hari suci. Masjid ini telah direka bentuk supaya walaupun ia sangat banyak orang, semua orang dalam masjid boleh melihat dan mendengar Imam. Bahagian atas pada bahagian dalam dikuasai oleh cat biru, tetapi ia adalah pada kualiti yang teruk. Lebih daripada 200 tingkap gelas kaca berwarna dengan reka bentuk berjalin-jalin mengaku cahaya asal, kini dibantui oleh candelier, telur-telur burung unta bermaksud untuk menghindari sarang labah-labah di dalam masjid oleh labah-labah yang menangkis. Hiasan termasuk ayat-ayat dari Al-Quran, kebanyakannya dihasilkan oleh Seyyid Kasim Gubari, dianggap jurukhat terhebat pada zamannya. Lantai-lantai disaluti oleh permaidani, yang didermakan oleh orang-orang yang beriman dan sering digantikan apabila ia sudah haus. Tingkap yang luas mengurniakan suatu impression luas. The casements di tingkat lantai dihiasai oleh opus sectile. Setiap eksedra mempunyai lima tingkap, sesetengahnya adalah buta. Setiap seprah kubah mempunyai 14 tingkap dan kubah tengah 28 (empat daripadanya adalah buta). Kaca warna untuk tingkap adalah suatu hadiah Signoria dari Venice ke sultan. Kebanyakan tingkap berwarna ini telah digantikan oleh versi moden dengan sedikit atau tiada ganjaran.Pada taraf-taraf bawahnya dan pada setiap tiang, bahagian dalam masjid digarisi oleh lebih daripada jubin seramik buatan tangan di Iznik (pada zaman silamnya Nicaea) pada lebih daripada lima puluh reka bentuk yang berlainan. Jubin-jubin di tingkat taraf-taraf bawah adalah tradisional pada reka bentuk, sementera pada taraf galeri reka bentuk mereka menjadi bersemarak dengan pewakilan bunga, buah-buahan dan sipres. Lebih daripada 20,000 jubin telah dihasilkan di bawah penyeliaan juru tukang tembikar Iznik Kaşıcı Hasan. Meskipun, harga untuk jubin telah ditetapkan oleh pemerintah tetapi harga jubin tetap naik dari masa ke masa. Oleh itu, jubin-jubin yang kemudian digunakan pada pembinaan mempunyai kualiti yang berkurangan. Warna-warnanya pudar dan bertukaran (merah bertukar menjadi perang dan hijau ke biru, putih bercapuk-capuk) dan sepuh telah bersuram. Jubin-jubin pada dinding langkan belakang adalah jubin-jubin kitar semula dari harem di Istana Topkapı, apabila dimusnahkan oleh api pada 1574.
Kiosk diraja terletak di sudut tenggara. Ia terdiri dari sebuah pentas, sebuah loggia dan dua bilik pencen. Ia memberikan sepanjang loge diraja di galeri masjid. Bilik-bilik ini menjadi ibu pejabat Grand Vizier sewaktu penumpasan pemberontakan Kor Janissarypada 1826. Loge diraja (hünkâr mahfil) disokong oleh sepuluh tiang marmar. Ia mempunyai mihrabnya sendiri, yang pernah dahulu dihiasi dengan mawar jed dan sepuhan air emas.
Banyak lampu yang menyalakan bahagian dalam sekali dahulu disaluti oleh emas dan permata. Di kalangan mangkuk gelas seorang dapat mencari telur bunga unta dan bola kristal . Kesemua hiasan ini telah dialihkan untuk muzium.Tanda-tanda peringatan bertulis pada dinding dipahat dengan nama-nama khalifah dan ayat-ayat al-Quran, terdahulunya oleh jurukhat abad ke-17 Ametli Kasım Gubarım, tetapi mereka telah sering dibarukan.
Menara
Masjid Sultan Ahmed adalah salah satu dari dua buah masjid di Turki yang mempunyai enam menara, yang satu lagi berada di Adana. Apabila bilangan menara telah dibongkarkan, Sultan dikritik dengan anggapan, sejak ini adalah, pada waktu itu, sama bilangan dengan masjid Kaabah di Mekkah. Baginda menyelesaikan masalah ini dengan membayar menara ketujuh di masjid Mekkah.
Empat menara berdiri di kesemua sudut masjid. Setiap minaret yang berjelajur dan berbentuk pensil ini mempunyai tiga langkan (ṣerefe) dengan sangga stalaktit, sementara yang dua lain di hujung pekarangan hanya mempunyai dua langkan.
Sehingga baru-baru ini muazzin atau penyeru azan telah memanjat tangga yang sempit lima kali sehari untuk mengumumkan seruan azan. Hari ini sebuah sistem awam di digunakan, dan panggilan ini dapat didengar sepanjang bahagian lama bandaraya, digema oleh masjid-masjid lain yang berhampiran. Orang ramai Turki dan para pelawat berkumpul pada waktu matahari terbenam di taman menghadap masjid untuk mendengar seruannya pada solat maghrib, kerana matahari terbenam dan masjid diterangi secara hebat oleh cahaya lampu banjir yang berwarna.
0 komen: